Ga naar de inhoud
logo-iplo-zonder-subtitel
  1. Home ›
  2. Start Chw ›
  3. Projecten ›
  4. Appingedam - Aardbevingsbestendig Appingedam
Menu
  • Home 
  • Start Chw

Aardbevingsbestendig Appingedam


Vooruitlopend op de Omgevingswet

In het flexibele bestemmingsplan komen regels voor de fysieke leefomgeving. Ook zijn er straks enkele gemeentelijke verordeningen in opgenomen. Er komt een meldingsplicht voor activiteiten en er komen open normen die met beleidsregels worden ingevuld.


De gemeente Appingedam kampt met aardbevingsproblematiek. In een nieuw bestemmingsplan wil ze (monumentale) gebouwen versterken en meteen verduurzamen. Ook zijn er wensen om nieuw woongebied te ontwikkelen. Een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte kan voor al deze plannen 1 uitkomst bieden.

De aardbevingen vragen om versterking van monumenten en andere gebouwen in Appingedam. De versterking van die gebouwen biedt meteen kansen voor verduurzaming. Tot slot zijn er wensen voor een nieuw woongebied op het terrein waar vroeger een kartonfabriek gevestigd was. Met de huidige wet- en regelgeving zou voor elk versterkingsproject een aparte procedure nodig zijn. De gemeente streeft nu naar een actueel en flexibel plan dat diverse doelen in 1 keer kan dienen.

Waarom de Crisis- en herstelwet?

Door de Crisis- en herstelwet (Chw) kan een gemeente vooruitlopen op de Omgevingswet. De gemeente Appingedam doet dit door een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte op te stellen. In dit bestemmingsplan komen over de hele fysieke leefomgeving. Ook kan de gemeente instrumenten gebruiken die de flexibiliteit in het plangebied vergroten. Bijvoorbeeld de bestemmingsplanactiviteit en open normen.

Het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte:

  • voorkomt dat voor elk versterkingsproject een aparte ruimtelijke procedure nodig is
  • voegt de bestaande regels voor monumentale panden overzichtelijk samen
  • biedt ruimte voor duurzaamheid en de organische ontwikkeling van een nieuw woonlandschap

Ervaringen en resultaten

Inmiddels is het ontwerpbestemmingsplan voor Appingedam gepubliceerd. Wel loopt het proces achter op de planning. De opgave is complex en de prioriteit ligt soms ergens anders. Bovendien kost experimenteren nu eenmaal tijd.

Appingedam in beeld

Thema

Energietransitie: verduurzamen woningbouw
Geluid
Gezondheid
Landschappelijke / stedenbouwkundige waarden
Veiligheid
Woningbouw

Algemeen

Type overheid
Gemeente
Overheid
Appingedam
Status
3-ontwerp
Artikel Chw
artikel 7c, artikel 7w
Tranche
Tranche 12, Ministeriele regeling 5

Kenmerken

Jurisprudentie
Niet van toepassing
Mer
Niet van toepassing
Innovatie
Niet van toepassing

Toegepaste instrumenten

Afwijken RO-standaarden, Bestemmingsplanactiviteit, Faseren van onderzoek (w.o. exploitatieplan), Integratie verordeningen, Meldingsplicht, Open normen/ beleidsregels

Deel deze informatie

  • Delen op LinkedIn

Vraag het onze experts!

Heeft u een vraag over de Crisis- en herstelwet (Chw), de Omgevingswet of onderliggende wetgeving? Of wilt u iets weten over praktische toepassingen of digitale voorzieningen?

Vragenformulier

Laat u inspireren door de experimenten van de Crisis- en Herstelwet

De Crisis- en herstelwet (Chw) liep vooruit op de Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking is getreden. Inmiddels zijn er rond de 400 experimenten in verschillende stadia van uitvoering. Op deze website vindt u meer informatie over een selectie van deze experimenten. Laat u inspireren en ga ook aan de slag!.

Service

  • Informatiepunt Leefomgeving
  • Contact
  • Archief

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
Rijksoverheid
Unie van Waterschappen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg