Ga naar de inhoud
Informatiepunt Leefomgeving
  1. Home ›
  2. Start Chw ›
  3. Projecten ›
  4. Best - Hoge Akker, Speelheide en de Leeuwerik 2018
Menu
  • Home 
  • Start Chw

Gemeente Best: toegankelijk bestemmingsplan voor inwoners


Vooruitlopend op de Omgevingswet

Het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte biedt ook mogelijkheden een groot aantal sectorale regels op te nemen. Het principe van ‘alle regels op 1 plek’ en een goede digitale ontsluiting maken daarnaast de regels inzichtelijker.


De gemeente Best heeft de mogelijkheden van de Crisis- en herstelwet (Chw) aangegrepen om een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte te maken voor 3 bestaande woonwijken. Zo'n plan loopt vooruit op het omgevingsplan uit de Omgevingswet.

Achtergrond

Aan de zuidoostzijde van de kern Best liggen 3 woonwijken: Hoge Akker, Speelheide en De Leeuwerik. Het bestaande bestemmingsplan voor die wijken was verouderd.

Bestemmingsplan met verbrede reikwijdte

Met het experiment van een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte, wil de gemeente Best het volgende bereiken:

  • Ervaring opdoen met het interne werkproces binnen de gemeente bij het opstellen van zo'n bestemmingsplan.
  • Ervaring opdoen met participatie.
  • Een bestemmingsplan nieuwe stijl opstellen dat beter toegankelijk is voor burgers.

De gemeente wil ervaring opdoen met nieuwe onderwerpen. Zoals duurzaamheid, gezondheid en minder regels. Of welstandsvrij en globaler of flexibeler vastleggen hoe niet-woonfuncties en openbaar gebied gebruikt mogen worden.

Volgende stappen

In het bestemmingsplan voor bestaande woonwijken wordt gewerkt met een flexibeler plan. Daardoor is het minder vaak nodig een vergunning aan te vragen.

Waarom de Crisis- en herstelwet?

  • De gemeente Best werkt met een innovatieve manier van vergunnen. Door breder en globaal te bestemmen biedt het plan meer mogelijkheden en flexibiliteit. Dit is stimulerend voor initiatieven die eerder niet van de grond zouden komen.
  • De gemeente kan sneller een nieuwe invulling geven aan de bedrijfsruimtes van een gestopt bedrijf. Dit gaat leegstand tegen en stimuleert duurzaam gebruik van de ruimte.
  • Het gedetailleerde onderzoek hoeft pas bij de vergunningsaanvraag.

Ervaringen en resultaten

  • De gemeente heeft een participatiewerkgroep ingesteld met vertegenwoordigers van de bestaande bewonersoverleggen uit de 3 wijken. Iedere stap van het participatietraject is met de werkgroep besproken.
  • Voor een eerste plenaire bijeenkomst zijn alle 2.100 adressen in de 3 wijken aangeschreven. Het gaat dan om bewoners, maatschappelijke organisaties, de woningcorporatie en ondernemers. Daarbij heeft de gemeente gevraagd foto's aan te leveren van goede of foute locaties in de wijk. Dat leverde nauwelijks foto's op. De eerste bijeenkomst was met 150 mensen wel goed bezocht.
  • De bewoners gaven de voorkeur verder aan de slag te gaan in werkgroepen per wijk, niet per thema. Voor elk van de 3 wijken is een aparte werkgroep gevormd, met ieder ongeveer 10 leden.
  • De rol van de gemeente verandert: de inzet op participatie vraagt een meer naar buiten gerichte opstelling. Ook vraagt het van ambtenaren een verandering in houding en gedrag. Ze moesten bijvoorbeeld leren om burgers actief aan te spreken op bijeenkomsten, jargon te vermijden, uitleg te geven en vaak te herhalen. Ze moesten zich ook aanleren een meer ondersteunende rol te vervullen. Ook vraagt de nieuwe werkwijze om over de vakgebieden heen te kijken en samen te werken.

Thema

Energietransitie: verduurzamen woningbouw
Gezondheid
Klimaatadaptatie
Landschappelijke / stedenbouwkundige waarden
Participatie

Algemeen

Type overheid
Gemeente
Overheid
Best
Status
6-onherroepelijk
Artikel Chw
artikel 7c
Tranche
Tranche 12, Tranche 16

Kenmerken

Jurisprudentie
Niet van toepassing
Mer
Niet van toepassing
Innovatie
Niet van toepassing

Toegepaste instrumenten

Afwijken RO-standaarden, Bestemmingsplanactiviteit, Integratie verordeningen, Meldingsplicht, Open normen/ beleidsregels, Planperiode 20 jaar

Deel deze informatie

  • Delen op LinkedIn

Vraag het onze experts!

Heeft u een vraag over de Omgevingswet of onderliggende wetgeving? Of wilt u iets weten over praktische toepassingen of digitale voorzieningen?

Vragenformulier

Alle informatie om je voor te bereiden op de Omgevingswet.

Het programma Aan de slag met de Omgevingswet is een samenwerkingsverband van gemeenten (VNG), provincies (IPO), waterschappen (UvW) en het Rijk. Het programma ondersteunt overheden, maatschappelijke partners, bedrijven, initiatiefnemers en belanghebbenden om te kunnen werken met de wet.

Service

  • Programma Aan de slag
  • Informatiepunt Leefomgeving
  • Contact
  • Archief

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
Rijksoverheid
Unie van Waterschappen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg