Ga naar de inhoud
logo-iplo-zonder-subtitel
  1. Home ›
  2. Start Chw ›
  3. Projecten ›
  4. Meppel - Nieuwveense Landen
Menu
  • Home 
  • Start Chw

Nieuwveense Landen Meppel: duurzame, energieneutrale woonwijk


Vooruitlopend op de Omgevingswet

In het flexibele bestemmingsplan zijn open normen gesteld die ingevuld worden met beleidsregels. Ook zijn in het plan regels opgenomen over duurzaamheid en de energieprestatie van gebouwen.


De gemeente Meppel maakt plannen voor de duurzame, energieneutrale woonwijk Nieuwveense Landen. Ze wil er strengere eisen stellen aan de energieprestaties en aanvullende regels invoeren over duurzaamheid. Ook moeten er in het plangebied zonneparken komen voor de benodigde energie. Met de Crisis- en herstelwet zijn daar goede mogelijkheden voor.

Situatie

In 2012 is een bestemmingsplan voor Nieuwveense Landen vastgesteld. Bij de uitwerking van het plan wil de gemeente Meppel de duurzaamheidsambities aanscherpen. Ze wil alle energie die nodig is voor de bebouwing, de inrichting en het beheer van het gebied duurzaam opwekken ín het plangebied. Uiteindelijk doel: een duurzame energieneutrale woonwijk.

In het flexibele bestemmingsplan zijn open normen opgenomen die ingevuld worden met beleidsregels. Ook staan er regels in over duurzaamheid en de energieprestatie van gebouwen. Thema’s als duurzame woningbouw, wind- en zonneparken, participatie, mobiliteit, water, en landschappelijke/stedenbouwkundige waarden spelen een belangrijke rol in het plan.

Waarom de Crisis- en herstelwet?

Door te kiezen voor een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte kan Meppel in deze wijk bijvoorbeeld:

  • afwijken van de huidige RO-standaarden
  • afwijken van bepaalde reken- en meetvoorschriften
  • plannen in een periode van 20 jaar

De Chw maakt het mogelijk om anders om te gaan met de vereisten van het Bouwbesluit 2012. Het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte is een flexibel plan met open normen. Bovendien kunnen de onderzoeksverplichtingen verschoven worden naar het moment van vergunningverlening.

Ervaringen en resultaten

Het ontwerpbestemmingsplan is in juni van 2020 ter inzage gelegd, het ontwerp-Beeldkwaliteitsplan volgde in november van 2020. De volgende stap wordt het vaststellen van het bestemmingsplan.

Zie ook

Een ander project in Meppel dat gebruik maakt van de Crisis- en herstelwet:

  • Meppel - Noordpoort

Meppel - Nieuwsveense Landen in beeld

Thema

Energietransitie: verduurzamen woningbouw
Energietransitie: wind- en zonneparken
Landschappelijke / stedenbouwkundige waarden
Mobiliteit
Participatie
Water
Woningbouw

Algemeen

Type overheid
Gemeente
Overheid
Meppel
Status
3-ontwerp
Artikel Chw
artikel 7c
Tranche
Tranche 1, Tranche 3

Kenmerken

Jurisprudentie
Niet van toepassing
Mer
Niet van toepassing
Innovatie
Niet van toepassing

Toegepaste instrumenten

Afwijken RO-standaarden, Bestemmingsplanactiviteit, Delegatie, Faseren van onderzoek (w.o. exploitatieplan), Open normen/ beleidsregels, Planperiode 20 jaar, Voorzienbaarheid planschade

Deel deze informatie

  • Delen op LinkedIn

Vraag het onze experts!

Heeft u een vraag over de Crisis- en herstelwet (Chw), de Omgevingswet of onderliggende wetgeving? Of wilt u iets weten over praktische toepassingen of digitale voorzieningen?

Vragenformulier

Laat u inspireren door de experimenten van de Crisis- en Herstelwet

De Crisis- en herstelwet (Chw) liep vooruit op de Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking is getreden. Inmiddels zijn er rond de 400 experimenten in verschillende stadia van uitvoering. Op deze website vindt u meer informatie over een selectie van deze experimenten. Laat u inspireren en ga ook aan de slag!.

Service

  • Informatiepunt Leefomgeving
  • Contact
  • Archief

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
Rijksoverheid
Unie van Waterschappen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg