Ga naar de inhoud
Informatiepunt Leefomgeving
  1. Home ›
  2. Start Chw ›
  3. Projecten ›
  4. Binnenstad Schoonhoven: innovatief plannen
Menu
  • Home 
  • Start Chw

Binnenstad Schoonhoven: innovatief plannen


Vooruitlopend op de Omgevingswet

In het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte voor de binnenstad van Schoonhoven is voorgeschreven dat bij iedere vergunning voor een bestemmingsplanactiviteit een participatietraject gevolgd moet worden.


De gemeente Krimpenerwaard is volop bezig zich voor te bereiden op de Omgevingswet. Dat doet zij onder andere door te experimenteren met nieuwe manieren van plannen maken. Voor de binnenstad van Schoonhoven koos ze voor een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte.

Situatie

Het voorzieningenniveau van de binnenstad van Schoonhoven gaat achteruit. Winkels staan leeg en de horeca staat onder druk. De gemeente wil de binnenstad weer vitaal maken door ruimte te bieden aan innovatieve concepten. Het is een interessant gebied om na te denken over een andere, meer integrale manier van regels maken. Om te komen tot een breed gedragen flexibel bestemmingsplan voor de binnenstad, is gekozen voor een Chw-bestemmingsplan met veel nadruk op participatie.

Stand van zaken

Het Chw bestemmingsplan binnenstad Schoonhoven is 19 september 2023 opnieuw door de gemeenteraad vastgesteld naar aanleiding van een tussenuitspraak van de RvS.

Waarom de Crisis- en herstelwet?

De Crisis- en herstelwet (Chw) maakt het mogelijk om in het plan regels op te nemen over bijvoorbeeld duurzaamheid en klimaatadaptatie. Verder stelt het Chw-plan participatie als voorwaarde. Bij iedere vergunning voor een bestemmingsplanactiviteit moet een participatietraject gevolgd worden. Ook geldt er volgens het plan een zorgplicht. Initiatiefnemers moeten zorgen dat hun activiteiten de fysieke leefomgeving niet onevenredig aantasten, en dat ze omwonenden tijdig en genoeg informeren over een nieuwe activiteit.

Tot slot is dit project toegevoegd aan het experiment in artikel 7w van de Chw. Hierdoor is niet het plan, maar de omgevingsvergunning het eventuele schadeveroorzakende besluit. Dat zorgt voor meer snelheid in de planvorming.

Ervaringen en resultaten

Het ontwerpplan voor de binnenstad van Schoonhoven was eind 2020 in te zien. De totstandkoming van het plan kostte veel tijd en duurde langer dan gepland. Dat gold ook voor het uitgebreide participatietraject bij het opstellen van het Ambitiedocument. De gemeente Krimpenerwaard verwacht echter een waardevol resultaat van deze tijdsinvesteringen: namelijk, dat er straks een breed gedragen bestemmingsplan vastgesteld kan worden, dat op weinig bezwaren stuit.

Fotoalbum Schoonhoven - binnenstad

Thema

Energietransitie: verduurzamen woningbouw
Geluid
Klimaatadaptatie
Natuur
Participatie
Woningbouw

Algemeen

Type overheid
Gemeente
Overheid
Krimpenerwaard
Status
3-ontwerp
Artikel Chw
artikel 7c, artikel 7w
Tranche
Tranche 3, Tranche 15

Kenmerken

Jurisprudentie
Niet van toepassing
Mer
Niet van toepassing
Innovatie
Van toepassing
Zorgplicht en participatie

Initiatiefnemers moeten zorgen dat zij met hun activiteiten de fysieke leefomgeving niet onevenredig aantasten. Verder hebben moeten zij zorgen dat omwonenden voldoende op de hoogte zijn over een nieuwe activiteit.

Op het gebied van participatie moet bij iedere vergunning voor een bestemmingsplanactiviteit sprake zijn van een participatietraject.

Toegepaste instrumenten

Bestemmingsplanactiviteit, Faseren van onderzoek (w.o. exploitatieplan), Integratie verordeningen, Meldingsplicht, Open normen/ beleidsregels, Planperiode 20 jaar, Voorzienbaarheid planschade

Deel deze informatie

  • Delen op LinkedIn

Vraag het onze experts!

Heeft u een vraag over de Omgevingswet of onderliggende wetgeving? Of wilt u iets weten over praktische toepassingen of digitale voorzieningen?

Vragenformulier

Alle informatie om je voor te bereiden op de Omgevingswet.

Het programma Aan de slag met de Omgevingswet is een samenwerkingsverband van gemeenten (VNG), provincies (IPO), waterschappen (UvW) en het Rijk. Het programma ondersteunt overheden, maatschappelijke partners, bedrijven, initiatiefnemers en belanghebbenden om te kunnen werken met de wet.

Service

  • Programma Aan de slag
  • Informatiepunt Leefomgeving
  • Contact
  • Archief

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
Rijksoverheid
Unie van Waterschappen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg